E-shop nebo webové stránky jsou bez příjemného uživatelského prostředí jako tělo bez duše. Uživatelské prostředí lze tedy chápat jako chování a vzhled jednotlivých částí webu.
UX Design
Návštěvník Vašeho webu se cítí jako ryba ve vodě. Rozumí struktuře webu, menu je pro něj snadno použitelné, ví kde hledat informace, jak používat formuláře a umí rozeznat odkazy od obyčejného textu. V případě e-shopu ví, kde najde nákupní košík, jak do něj přidat zboží a jak zboží objednat a zaplatit.
Proces UX Designu
Abychom dosáhli výše uvedené snadné, srozumitelné použitelnosti a návštěvník tak měl z Vašeho webu ten pravý požitek, musíme při jeho tvorbě plnit správné zásady a metody UX designu.
UI vs UX Design
UI a UX design jsou velmi podobné pojmy. Existuje mezi nimi však rozdíl, který není na první pohled všem jasný.
Představme si tedy UI (user interface) jako způsob, kterým lze danou službu či produkt ovládat nebo jak vypadá - skleněná lahev je převážně designová záležitost, kečup se složitě vylívá.
Oproti tomu si představme UX (user experience) jako uživatelskou zkušenost, dojem, emoce nebo pocit, který máme z konkrétní služby nebo produktu - plastová lahev je převážně zkušenost, pocit při vytláčení kečupu je mocnější, než při vylívání.
Chování uživatelů
Zajímá Vás chování návštěvníků Vašeho webu? Chcete vědět, na co nejčastěji klikají? Kam doskrolují? Která stránka je zajímá nejvíce? Na tyto a další otázky Vám můžeme odpovědět pomocí služeb určených pro jednoduchý sběr statistik nebo prostřednictvím složitějších nástrojů sloužících k testování a vylepšování webových stránek. Mezi nejpoužívanější nástroje na sledování chování uživatelů na českém poli patří služba Google Analytics a nástroj Smartlook.